2016. január 29., péntek

Mechanikus narancs/A Clockwork Orange (1971)

Mechanikus narancs/A Clockwork Orange (1971)


Műfaj: Dráma, szatíra, fekete komédia

Rendezte: Stanley Kubrick, forgatókönyv: Stanley Kubrick

Főszereplők: 
Alex - Malcolm McDowell

Miniszter - Anthony Sharp

Mr. Alexander - Patrick Magee

 A sztori: Alex és három „drúgja” ha éppen nem egy népszerű tejbárban lopja a napot, akkor rettegésben tartja a környéket. Hajléktalanokat vernek meg, házakba törnek be, nőket erőszakolnak meg. Egy gyilkosság után Alex rendőrkézre, majd börtönbe kerül. Egy átnevelő program jóvoltából azonban szabadon engedik, egy kiadós agymosás után, melynek keretében kiölik belőle az erőszakos természetet. De vajon vissza tud-e illeszkedni ilyen állapotban a társadalomba?

Háttér: Óriási botrányt okozott ez a Kubrick-film. A felhördülést a bemutatott erőszak mennyisége okozta, holott az egy másodpercig sem öncélúan ábrázolt. Malcolm McDowell számára rendkívüli fizikai kínokat jelentett a forgatás, különösen a filmvetítős jelenetek, melyek során szemsérüléseket is összeszedett. A maximalista rendezőzseni számos képsort több mint kilencvenszer vett fel, a nevezetes szeretkezési jelenet pedig eredetileg 28 percig tartott - ezt láthatjuk a végső változatban is, extrém gyorsításban.


Legemlékezetesebb jelenet: Sorakoznak a klasszikus jelenetek, kezdve a legelső, Alex mániákus pillantásától lassan távolodó kamerától a gyorsított-lassított felvételeken át egészen a szürreális rémálmokig. De a legemlékezetesebb mind közül talán az, amikor a szétfeszített szemű Alex pokoli kínokat kiállva kénytelen nézni a reformer miniszter programja által kreált filmet, Ludwig van Beethoven zenéjére…


Legemlékezetesebb szereplő: Nem lehet más, mint Alex, a gyakran kopírozott, de sohasem elért „főhős”, aki az erőszakot már-már művészi szintre emelve, különlegesre megalkotott koreográfiával műveli. A házában meglepett házaspár elleni brutalitás közben az „Ének az esőben”-t énekli (Gene Kelly ezért később egyszerűen átnézett McDowell-en…), majd később egy nőt fallikus jelkép-szoborral ver agyon. A film második felében aztán ő lesz az erőszak elszenvedője.



Összkép: Hihetetlen erejű film, talán a legjobb, amit valaha az erőszak témájában forgattak. Vágás, alakítások és a zene mind-mind elsőrangú; a hatásra jellemző, hogy valódi bűncselekmények (többek között egy Alex-jelmezben elkövetett gyilkosság) is kapcsolhatók hozzá - ezeknek is köszönhető, hogy Kubrick végül számos országból visszavonta remekművét.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése