2014. november 16., vasárnap

A sáska napja/The Day of the Locust (1975)

A sáska napja/The Day of the Locust (1975)


Műfaj: Dráma

Rendezte: John Schlesinger, forgatókönyv: Waldo Salt

Főszereplők: 
Tod - William Atherton
Faye - Karen Black
Homer - Donald Sutherland
Harry - Burgess Meredith

A sztori: A harmincas évek Hollywoodja - reményteljes, karrierre vágyó fiatalemberek, gazdag férjről álmodozó színésznők, arrogáns vezetők, partik, szex, orgiák. Ezen a helyszínen fonódik össze a sorsa szereplőinknek; Tod mesteri rajzaival munkát kap egy Napóleonról készülő filmben és elindul felfelé a ranglétrán, Faye Greener másodperces statisztaszerepekkel és alkoholista apjával küzd, míg a félénk Homer, aki Faye-nek udvarol, könyvelőként dolgozik az álomgyárban. Hollywood végül az igazi arcát mutatja meg hőseinknek…

Háttér: Nathanael West 1939-ben megjelent regénye 36 évvel később találta meg az utat a filmvászonra. Karen Black, aki élete alakítását nyújtja, a későbbiekben elmondta, hogy a szerep elfogadásával nagy törést okozott karrierjének, egyszerűen nem kínáltak neki többé jelentős szerepet. Black egyébként Goldie Hawn helyett ugrott be, de a férfi karaktereknél Malcolm McDowell, Dustin Hoffman és Eddie Albert neve is szóba került.


Legemlékezetesebb jelenet: Nem lehet más, mint az a tömegjelenet, amelyhez foghatót soha nem fogunk látni. Egy gyilkosság, egy lincselés és a csillogó filmpremier, a sztárok mind el vannak felejtve: mindenki egymást tapossa, tüzek gyulladnak, Tod rajzai pedig életre kelnek és egy szürreális forgataggá változnak át. Elképesztő.

  
Legemlékezetesebb szereplő: Bár hőseink mind tragikus hősök, közülük is kitűnik Homer, aki visszahúzódó, félős természetű - még amikor össze is szedi a bátorságát, virágcsokrot és egyebet hátrahagyva elmenekül imádott hölgye ajtajából. Óriási csalódások után aztán elindul csomagjával a kezében, miközben nem messze onnan óriási tömeg őrjöng a „The Buccaneer” premierjén…


Összkép: A hetvenes évek talán legbizarrabb neves stúdió (Paramount) által készített filmje. Az álomképek az álomgyárról leromboltatnak, a figurák szenvednek - jellemző kép Atherton ordítása a tömegek szorításában lassított közelképen -; Schlesinger kíméletlen rendezése, és Conrad Hall képei az évtized legjobbjai közé tartoznak.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése