Kína szindróma/The China Syndrome (1979)
Műfaj: Dráma, ökothriller
Rendezte: James Bridges, forgatókönyv: Mike Gray, T.S. Cook,
James Bridges
Főszereplők:
![]() |
Kimberly Wells - Jane Fonda |
![]() |
Jack Godell - Jack Lemmon |
![]() |
Richard - Michael Douglas |
![]() |
Ted Spindler - Wilford Brimley |
A sztori: Kimberly Wells, az ambiciózus tévériporternő soha
nem jutott nagy sztorik közelébe, de a ventanai atomerőműben forgatott riportja
váratlanul komolyra fordul, amikor stábjával együtt tanúja lesz annak, ahogyan
az erőmű irányítóterme csak óriási nehézségek árán lesz úrrá egy beragadt
szelep okozta zűrzavaron. A (titokban) felvett anyag azonban nem kerülhet
adásba, hiszen az törvénybe ütközne. Fordul a kocka, amikor az erőmű egyik
irányítója úgy dönt, hogy feltárja az emberi mulasztásokat, és ezekről
informálja is Wells-t.
Háttér: A kiindulópont egy 1975-ös alabamai erőmű-incidens
volt, és bár az atomipar a film elkészültét „karaktergyilkosságként” értékelte,
a történelem ismételte önmagát, és 12 nappal a mozipremier után Pennsylvaniában
(Three Mile Island) újabb „baleset” történt az ottani erőműben. Douglas három
évet várt Lemmonra, mivel az már 1976-ban ígéretet tett a közreműködésre (a
producer Douglas végül szintén beugrott, Richard Dreyfuss helyett). A filmcím a
forgatáson lábát törő Fondának köszönhető, hiszen ő győzte meg a stúdiót a
„Kína szindrómáról”.
Legemlékezetesebb jelenet: Rendhagyó módon itt nem
jelenetet, hanem egy teljes félórát kell kiválasztani a filmből. Az utolsó
félórában, amikor Lemmon egy pisztollyal elfoglalja a vezérlőt, hihetetlen
feszültség veszi kezdetét, ami egyre csak fokozódik. Lemmon és Fonda
elképesztőt alakítanak ekkor, és ha ehhez hozzávesszük még a világklasszis
vágást, és a tényt, hogy a feszültséget, a maximális hatást ez a félóra zenei
aláfestés nélkül éri el, akkor elmondhatjuk, ez az idő egy remekmű
megkoronázása.
Legemlékezetesebb szereplő: Jane Fonda remekel, mint
Kimberly Wells, aki magasra törne, de főnökei szemében vörös hajával,
megjelenésével nem több egy szexuális tárgynál, aki jobb, ha megmarad az éneklő
telegramoknál és az állatkerti tigriseknél, és nem akar emberi drámákat
bemutatni a nézőknek. Wells filmvégi könnyei újfent csodálatot vívnak ki a
csatornát nézőkből, a felvételt felügyelő stábból - csakhogy a csodálatot annak
kellett volna elnyernie, akiért Wells e könnyeket hullajtja.
Összkép: A „Kína szindróma” azt a bravúrt mondhatja el
magáról, hogy három műfajban is teljes sikert arat. Elgondolkodtató dráma,
feszült thriller, valamint súlyos médiakritika is egyben. Hihetetlennek tűnhet,
de a zene hiánya (egyébként lett volna, de nem szerette senki, ezért fiókba
került) a többszörösére növeli a film hatásfokát, különösen az erőmű
vezérlőjében játszódó jeleneteket. A „Kína szindróma” még a századik megnézés
után is megunhatatlan.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése