A hétalvó/The Sleeper (1973)
Műfaj: Vígjáték
Rendezte: Woody Allen, forgatókönyv: Woody Allen, Marshall
Brickman
Főszereplők:
![]() |
Miles Monroe - Woody Allen |
![]() |
Luna - Diane Keaton |
![]() |
Erno - John Beck |
A sztori: Miles Monroe, egy étterem tulajdonosa egy műtét
után hibernációba kerül, és csak kétszáz év múlva ébresztik fel a tudósok. De
nem akármilyen tudósok: a világot egy Nagy Testvér vezeti, mindenkit figyelnek,
mindenki azonnal letartóztatható és agymosható, ezért az ellenállóknak kapóra
jön az idegen, aki valamennyire szabadon tud mozogni, hogy győzelemre segítse a
felkelők ügyét. A Monroe-t felébresztő tudósok minden fáradozása ellenére
azonban a zavarodott jövevényt gyorsan felfedezik, és a rendőrség a nyomába
ered…
Háttér: A film készítését beárnyékolta az anyagi lehetőségek
szűkössége. Allen egy háromórás, monumentális produkciót tervezett, melynek
első fele a jelenben, a második a jövőben játszódott volna - az ötletet azonban
a United Artists megvétózta. További terv volt még, hogy komplett némafilm
készült volna el (az embereknek tilos beszélniük a jövőben), és a forgatás
helyszíne Brazília lett volna. Egyik sem jött össze, az összes költségre is
csak kétmillió dollár - ez azonban egyáltalán nem látszik a remek speciális
effektusokon.
Legemlékezetesebb jelenet: A film vége felé a történelem
talán legviccesebb műtétjére kerül(ne) sor; ennek keretében Monroe-nak és
Lunának klónoznia kellene a Nagy Vezetőt annak megmaradt orrából. Monroe és
„tudóstársa” alaposan megvizsgálja a sejtszerkezetet, bár végül drasztikus
lépésekhez kell folyamodniuk, melynek keretében Monroe - az orrot túszként a
kezében tartva - megfenyegeti üldözőit: „…különben a szemei közé lövök”.
Legemlékezetesebb szereplő: Nem lehet más, mint Monroe, aki
bár nem annak szánja mondanivalóját, szórja a poénokat. Allen ideális a
szerepben, mondhatni tökéletesen „alkalmas” arra, hogy egy egész felkelés élére
álljon. A csetlés-botlás közepette monologizál még a szexről és a halálról, de
emlékezetesen bújik egy robotinas (fém)bőrébe is, pudingkészítő tudományát meg
egyenesen a világ összes szakácsa megirigyelhetné.
Összkép: Woody Allen hetvenes mestermunkái közül az egyik
legötletesebb darab, az író-színész-rendező ezúttal sokkal több virtuális
humort tett a filmbe, és szándékoltan a nagy némafilmes nevettetők stílusát
idézte fel. Mint későbbi filmjeiben az évtizedben („Szerelem és halál”, „Annie
Hall”), ezúttal is tökéletes az összhang közte, és Diane Keaton között.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése