2014. október 12., vasárnap

Párbaj/Duel (1971)

Párbaj/Duel (1971)


Műfaj: Akcióthriller

Rendezte: Steven Spielberg, forgatókönyv: Richard Matheson

Főszereplők: 
David Mann - Dennis Weaver
A teherkocsi
                  
A sztori: David Mann egy hosszú, és unalmasnak ígérkező autóútra indul. Amikor beér egy öreg, kopott, üzemanyagot szállító teherkocsit, és meg is előzi, még nem sejti, hogy a következő órákban az életéért fog küzdeni - és száguldani. A monstrum sofőrje ugyanis visszaelőzi, majd macska-egér játékot kezd vele játszani a végtelen sivatagi országúton…

Háttér: Egy Playboyban publikált történet, két nap idegölő várakozás a felkérésre és végül Spielbergé lett a munka: tíz nap alatt megrendezni a „Párbaj” című tévéfilmet az ABC számára. A rendező a szinte lehetetlen feladatot tizenkét nap alatt oldotta meg úgy, hogy a rábeszélés ellenére nem használt mozgó háttereket a stúdióban, hanem mindent, az utolsó kockáig a helyszínen vett fel. Az európai forgalmazáshoz még egy pluszjelenetet rögzítettek (hogy meglegyen a szükséges játékidő), az előzetesbe is bekerült vasúti átjárós képsort.


Legemlékezetesebb jelenet: Ha lehet egyáltalán „sorszámozni”, akkor a második üldözéses jelenetet választanám, amely annyira tökéletesen kivitelezett, mintha nem is egy kezdő rendező hozta volna össze. Mann-nek ekkor kell először 130-140-nel száguldania, a teherautó pedig minduntalan utoléri. Spielberg a kamerát egy, az üldöző és üldözött mellett haladó autóba helyezte, a közeliknél pedig ügyelt arra, hogy a háttérben mindig legyen valami, amiről leszűrhető, hogy a felek száguldanak. A jelenet vége, amikor Mann piros autója egy kerítésnek csapódik, nemcsak a sofőrnek jelent megkönnyebbülést, hanem mintha a néző torkáról is lekerülnének a képzeletbeli fojtogató kezek.


Legemlékezetesebb szereplő: A sofőrt, aki a hatalmas üzemanyag-szállítót vezeti, egyszer sem mutatja meg a kamera. Láthatjuk a kezét (például akkor, amikor majdnem a halálba, egy frontális ütközésbe „integeti” Mann-t), a világosbarna csizmáját és más semmit. Talán mondanom sem kell, a legrémisztőbb, legfenyegetőbb hatást a film - és a karakter - így éri el.



Összkép: Egy zseni első komoly rendezése - mindent láthatunk abból, hogy miért is lett Spielberg Amerika egyik legkeresettebb rendezője. Tökéletes suspense, hibátlan technika, úttörő megoldások. Látni kell!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése