Francia kapcsolat/The French Connection (1971)
Műfaj: Akcióthriller
Rendezte: William Friedkin, forgatókönyv: Ernest Tidyman
Főszereplők:
![]() |
Jimmy Doyle - Gene Hackman |
![]() |
Buddy Russo - Roy Scheider |
![]() |
Charnier - Fernando Rey |
![]() |
Sal Boca - Tony Lo Bianco |
![]() |
Pierre - Marcel Bozzuffi |
A sztori: Két New York-i zsaru, Doyle és Russo egy drága
szórakozóhelyen kiszúr egy pénzszóró, amúgy kisstílű boltost. Követni kezdik,
mert sejtik, hogy a férfi a fényűző életmódhoz „alternatív módon” szerzi a
pénzt. Nemsokára feltűnik a színen a Franciaországból érkezett bűntársa, aki
egy óriási fogást tervez, melynek részese még egy francia tévésztár és néhány
amerikai alvilági alak is. A középpontban nem kis mennyiségű kábítószer áll - a
drasztikus módszereiről ismert Doyle azonban rátapad a bűnbandára…
Háttér: A valós történeten alapuló film valósággal sokkolta
a nézőket újszerű stílusával és elképesztő energiájával. Friedkin és operatőre,
Owen Roizman a várost teljes, mocskos valóságában láttatja, sok minden
improvizáltnak tűnik és erősen dokumentarista a jelleg. Az energiát legnagyobb
részben Hackman képviseli, aki körül szinte minden szikrázik, amint feltűnik a
vásznon.
Legemlékezetesebb jelenet: Az autós üldözés, melynek során
egy „kölcsönvett” személyautóban Doyle a vonatot hajszolja. Elképesztő
jelenetsor, amely egy nem kevésbé remek merénylet-jelenet folytatása. Friedkin
és stábja javarészt az igazi, hétköznapi autós forgalom kellős közepén
forgatott, ami utólag nézve még hihetetlenebbé teszi az egészet.
Legemlékezetesebb szereplő: Jimmy „Popeye” Doyle Gene
Hackman Oscar-díjas előadásában iskolát teremtett a brutális, cinikus,
szabályokat mindenkor áthágni képes zsaru megformálásával. Felejthetetlen a
mondat („Túrod a lábad?”), amellyel összezavarja az elkapott és „kihallgatott”
bűnözőt (a színész egy hús-vér rendőrtől vette kölcsön a módszert), de
ugyanilyen a Charnier-rel folytatott lélektani, és metrós párviadala is.
Összkép: A hetvenes évek, de az egész műfaj egyik alappillére.
Lendülete, feszültsége a mai napig jottányit sem kopott, és már számtalan -
gyengébb színvonalú - kópiája is született. Friedkin aztán a nyolcvanas évek
közepén is megcsinálta ezt a nihilista filmet („Élni és meghalni Los
Angelesben”) ugyanilyen színvonalon, egy még monumentálisabb autós üldözéssel,
még öntörvényűbb karakterekkel, mégsem aratott vele sikert. De az már egy másik
közönség volt…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése